Ga naar de inhoud

Onze werkwijze

Iedere vraag verdient persoonlijke aandacht. Om goed advies te geven, maar ook duidelijkheid te geven over hoe wij te werk gaan, lees je hier hoe wij met jouw vraag aan de slag gaan. Heb je hier vragen over, stel ze ons!

Stap 1 – Persoonlijk advies

Gezien je contact met Huurteam Goirle opneemt, heb je waarschijnlijk een vraag of probleem waar je hulp bij nodig hebt. Of je ons nu via e-mail, ons contactformulier of telefonisch hebt bereikt, we starten met het in kaart brengen van de situatie. Hiervoor hebben we vaak bepaalde gegevens nodig, zoals je huurcontract of gesprekken tussen jou en je verhuurder. Op basis daarvan kunnen wij de haalbaarheid van de zaak beoordelen en je persoonlijk advies geven over de mogelijke opties.

Als de situatie moeilijk uit te leggen is, kunnen we ook telefonisch met elkaar spreken. Vaak is dit al voldoende om je verder te helpen. Mocht er meer aan de hand zijn, dan plannen we een vervolgafspraak om dieper op je vraag in te gaan.

Stap 2 – Maak een vervolgafspraak of plan een huisbezoek

Als er meer duidelijkheid nodig is over je vraag, kunnen we een huisbezoek plannen. Dit geldt vooral bij vragen over procedures voor huurverlaging, all-in prijzen en onderhoudsgebreken aan de woonruimte.

Tijdens het huisbezoek kunnen we met een huurprijscheck inschatten of je te veel betaalt. In Nederland wordt de maximaal redelijke kale huurprijs namelijk wettelijk geregeld via een puntensysteem (WWS). Een woning krijgt punten voor onder andere oppervlakte, faciliteiten en voorzieningen. Dit puntentotaal bepaalt de maximale kale huurprijs voor jouw woonruimte.

Ook controleren we op onderhoudsgebreken waar je mogelijk een huurkorting voor kunt krijgen indien verhuurder niet (tijdig) herstelt.

Stap 3 – Verhuurder op de hoogte brengen

Bij bijna alle procedures is het noodzakelijk dat de verhuurder op de hoogte wordt gesteld van de bevindingen van Huurteam Goirle. Dit wordt een verzoek of bezwaar genoemd. Afhankelijk van de procedure heeft de verhuurder een termijn van 2 weken tot 2 maanden om hierop te reageren.

In deze periode proberen wij een bemiddelende rol te hebben tussen jou en de verhuurder, zodat jij zoveel mogelijk buiten de discussie blijft. Ons doel is om via bemiddeling een schikking te treffen die voor alle partijen acceptabel is. Soms lukt dit niet en moeten we alsnog de stap naar de Huurcommissie (door)zetten.

Stap 4 – Zet de stap richting de Huurcommissie

Wanneer problemen niet in overleg met de verhuurder kunnen worden opgelost, kan een procedure bij de Huurcommissie uitkomst bieden. De Huurcommissie, een onafhankelijk orgaan ingesteld door de Nederlandse overheid, kan uitspraken doen over de hoogte van je huurprijs, de afrekening van servicekosten en onderhoudsgebreken in je woonruimte. De Huurcommissie mag bindende uitspraken doen over de wettelijke context van de problemen die jij aankaart.

Tijdens dit proces houden we je op de hoogte van elke ontwikkeling en proberen we ook met de verhuurder tot een schikking te komen.

Stap 5 – Afhandeling van je vraag en/of procedure

Indien we er samen met verhuurder uitkomen, stellen wij voor je een vaststellingsovereenkomst op. Hierdoor heb je bewijs in handen van de afspraak tussen jou en verhuurder, iets waar later terug op kunt vallen.

Indien er toch een procedure nodig blijkt, volgt er na een tijdje een uitspraak van de Huurcommissie. Deze uitspraak is bindend voor verhuurder. 

nl_NL